Vraag en antwoord
Vraag:
Is het toegestaan voor een zwangere vrouw om de zwangerschap af te breken wanneer uit de echo’s blijkt dat het kind afwijkingen heeft?
Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Het afbreken van een zwangerschap waarbij vaststaat dat de foetus fysieke afwijkingen heeft is toegestaan, als dit gebeurt voordat de ziel de foetus wordt ingeblazen. Dat wil zeggen, vóórdat er 120 dagen van de zwangerschap zijn verstreken. En dit is alleen toegestaan nadat alle mogelijke middelen en behandelingen van het probleem zijn nagegaan. Echter wanneer de ziel de foetus is ingeblazen, is het niet toegestaan om de zwangerschap vanwege fysieke afwijkingen (van de foetus) vroegtijdig af te breken.
De ouders dienen geduldig te zijn met de Wil en Voorbeschikking van Allah en deze te accepteren. Zij dienen zich de volgende Woorden van Allah te herinneren (interpretatie van de betekenis):
“Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed voor jullie is; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht voor jullie is.”
(Soerat al-Baqarah: 216)
Ook zegt Allah (interpretatie van de betekenis):
“En wanneer jullie een afkeer van hen hebben, dan kan het zijn dat jullie een afkeer hebben van iets, terwijl Allah daarin veel goeds gelegd heeft.”
(Soerat an-Nisaa’: 19)
En de Profeet (vrede zij met hem) zei: “Hoe geweldig is de zaak van de gelovige, al zijn zaken zijn goed, en dat geldt voor niemand anders dan de gelovige. Wanneer hem iets goeds overkomt, is hij dankbaar en dat is goed voor hem. En wanneer hem iets slechts overkomt, dan is hij daar geduldig mee en dat is goed voor hem.”
(Moeslim)
Met betrekking tot deze kwestie zullen we een aantal fatwa's aanhalen van de Permanente Commissie voor het geven van fatwa's. De Commissie werd gevraagd over het beëindigen van een zwangerschap in de vijfde maand, nadat de echo’s aantoonden dat de foetus afwijkingen had en de bovenkant van de schedel ontbrak.
De Commissie antwoordde: “Het is niet toegestaan om de zwangerschap te beëindigen vanwege de afwijking die in de vraagstelling is vermeld. Allah kan de foetus genezen gedurende de zwangerschap, en het kind kan normaal en gezond geboren worden, zoals reeds gebeurd is bij veel mensen.”
(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 21, blz. 440)
De Commissie werd gevraagd over een vrouw die met bestraling behandeld wordt tegen kanker. Dit kan invloed hebben op de foetus. Het kind zou mogelijk geboren kunnen worden met een afwijking. Is het toegestaan om de zwangerschap af te breken?
De Commissie antwoordde: “Het is niet toegestaan om de zwangerschap vroegtijdig te beëindigen wanneer men vreest dat de foetus afwijkingen zal hebben. In plaats daarvan moet de zaak overgelaten worden aan Allah, de Verhevene. Het kind kan vrij zijn van afwijkingen.”
(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 21, blz. 249)
De Permanente Commissie werd ook gevraagd over een vrouw die zich in de vijfde maand van de zwangerschap bevindt. De echo’s toonden aan dat de foetus verschillende afwijkingen had en het kind zou volgens de artsen na de geboorte komen te overlijden. Het ging om een hartafwijking, ernstige afwijkingen aan het ruggenmerg en de wervelkolom, een te kleine omvang van het hoofd, er bevond zich een blaasje tussen het hoofd en het lichaam van de baby dat groter was dan het hoofdje zelf, de darmen bevonden zich buiten de buikholte, en er was sprake van een afwijking in de hersenen. Is het in dit geval toegestaan om de zwangerschap te beëindigen?
Na het bestuderen van de vraag antwoordde de Commissie dat het niet is toegestaan om de zwangerschap te beëindigen. Dit omdat de rapporten van de artsen vaak speculatief zijn, en het basisprincipe is dat de foetus gerespecteerd moet worden en het verboden is om het kind weg te halen. Allah, de Verhevene, kan de foetus volledig maken tijdens de resterende maanden van de zwangerschap. En het kind kan dus geboren worden zonder de zaken die de artsen noemden, zelfs als wat zij zeiden correct was. We moeten positief denken over Allah en Hem vragen om het kind te genezen en compleet te maken, en ervoor te zorgen dat hij gezond geboren wordt. Zijn ouders dienen Allah te vrezen en Hem te vragen om het kind te genezen van alle kwalen, en hen te verblijden met een gezond kind. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Allah zegt: “Ik ben zoals Mijn dienaar denkt dat Ik ben.”
(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 21, blz. 250-251)
Ook werden zij gevraagd over een vrouw die vijf maanden zwanger was en van wie de foetus een aantal afwijkingen had dat ertoe leidde dat het leven van de moeder gevaar liep. Is het hier toegestaan om de zwangerschap af te breken?
Na het bestuderen van de vraag antwoordde de Commissie dat als de situatie werkelijk was zoals beschreven en het voldragen van de zwangerschap gevaar zou opleveren voor het leven van de moeder, dan is er niets mis mee om de zwangerschap voortijdig te beëindigen. Dit om het leven van de moeder te beschermen. Maar als men de zwangerschap slechts wil beëindigen vanwege de afwijkingen, dan is het niet toegestaan om de zwangerschap te beëindigen.”
(Fataawa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 21, blz. 452)
Islamqa.com
Mijn man zegt dat hij me haat
Vraag:
Mijn man zegt elke dag dat hij me haat, en hij zegt dat we niet voor elkaar bestemd zijn.
De nacht brengt hij door op het internet, hoe moet ik hiermee omgaan? Is het beter dat ik Talak(scheiding) vraag of dat ik hem help dat hij met een 2e vrouw trouwt.
Antwoord:
Het huwelijksleven moet harmonisch zijn, omdat Allah het huwelijk aan de mensen heeft gegeven als een grote zegen.
Allah zegt in de Kuran: En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat u er rust in mocht vinden en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt. Soera Ar-Rum Aya 21
Er zijn vele hadith waarin de profeet vzmh beveelt de mensen een goede en eerlijke relatie met zijn vrouw te hebben.
Zoals in deze hadith: De beste onder jullie zijn degenen die het beste zijn voor hun vrouwen...(At Tirmidhi)
Als het zo is zoals je zegt eerbiedige zuster, Allah de Alwetende beproeft jou hiermee met jou man. Maar vergeet niet dat Allah alles Ziet en Hoort. En dat Hij een uitweg en oplossing zal geven.En jou Zal belonen voor alle geduld.
Dat wat je door maakt is onrecht door jou man, scheiding is de laatste oplossing zeker als jullie samen kinderen hebben. Dit betekend als jullie er alles voor hebben gedaan, om het huwelijk te redden en er geen oplossing is, en jij kan de onrecht niet meer aan denk dan aan een scheiding.
Sommige geleerde zeggen als de scheiding van de kant van de vrouw komt, zij de mahr moet terug geven aan haar man die ze heeft gekregen. Zodat de man haar talak kan geven.
En Allah weet het beste.
Het oordeel over Darboeka |
Vraag: Is het toegestaan om een Darboeka1 te bespelen tijdens bruiloften? En is het waar dat de Darboeka wordt geschaard onder de Doeff2 ? Moge Allah jullie rijkelijk belonen. Antwoord: Alle lof zij de Heer der Werelden. En vrede en zegeningen zij met degene die door Allah als genade naar de werelden is gestuurd, diens familie, metgezellen en broeders tot aan de Dag des Oordeels. De Doeff is toegestaan op feestdagen zoals cIed ul-Fitr, cIed ul-Adha en op bruiloften. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “De grens tussen al-Haraam en al-Halaal is de Doeff en de stem.” (at-Tirmidhie, an-Nasaa’ie, Ibn Maadjah en Ahmad) De Darboeka behoort tot de muziekinstrumenten en lijkt niet op de Doeff. De Darboeka heeft namelijk een andere vorm en een ander geluidseffect dan de Doeff, waardoor hij dus niet geschaard kan worden onder de Doeff. Dit instrument wordt geschaard onder de woorden van de Profeet (vrede zij met hem): “In mijn gemeenschap zullen er mensen zijn die zedeloosheid, zijde (voor de man), wijn en muziekinstrumenten zullen toestaan.” (al-Boekhaarie) De Profeet (vrede zij met hem) zei ook: “Twee soorten geluiden zijn zowel in het wereldse als in het Hiernamaals vervloekt. Een fluit ten tijde van een gunst, en gehuil van vrouwen bij het aanbreken van een ramp.” (Moesnad ul-Bazzaar)
|
Kind adopteren
Vraag:
Indien een persoon een kind wil adopteren vanuit een weeshuis, is het dan toegestaan voor de verantwoordelijken om adoptie te laten plaatsvinden?
Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Het adopteren van kinderen kan opgedeeld worden in twee categorieën, de verboden categorie en de toegestane categorie. De verboden categorie houdt in dat het kind wordt geadopteerd en beschouwd wordt als zijnde het kind van de adoptieouders en daarmee onder de daarbij behorende regelgeving valt. Dit is niet toegestaan. Allah, de Verhevene, heeft dit nietig verklaard in de Koran. Hij zegt (interpretatie van de betekenis):
“…En Hij heeft niet jullie aangenomen zonen tot jullie (echte) zonen gemaakt…”
(Soerat al-Ahzaab: 4)
De tweede vorm die voorgeschreven is en aanbevelingswaardig kan zijn, betekent het vriendelijk zijn ten opzichte van het kind, hem een rechtschapen religieuze opvoeding meegeven op de goede weg en hem datgene leren wat nuttig voor hem zal zijn in deze wereld en in het Hiernamaals.
Het is niet toegestaan om een kind zomaar door iemand te laten adopteren. Laat het kind geadopteerd worden door iemand die bekend staat om zijn betrouwbaarheid, religieuze toewijding en goed karakter. Hij die zorg zal dragen voor de belangen van het kind. Daarnaast dient hij een lokale inwoner te zijn, zodat hij het kind niet wegneemt naar een ander land. Dit kan er namelijk toe leiden dat zijn religieuze toewijding verloren zal gaan in de toekomst.
Wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan, in zowel het geval van het kind als de adoptieouders, dan is het toegestaan om een wees wiens ouders onbekend zijn te laten adopteren. Moge Allah jou beschermen.
Sheikh Mohammed ibnoe Ibrahiem
(Fataawa Samaahat ash-Shaykh Mohammed ibnoe Ibraahiem)
Vraag aan Shaykh Salih Al-Fawzan
Een neiuwe mode is bij de vrouwen uit het westen overgewaaid: het dragen van strakke broeken, iets wat erg veel succes oogst bij de vrouwen. Wat is hierover het oordeel?
Antwoord:
Het is voor de vrouw niet toegestaan om wat dan ook te dragen dat een imitatie is van de mannen of de ongelovige vrouwen.
Het is voor haar ook niet toegestaan om strakke kleren te dragen die de vormen van haar lichaam zichtbaar maken en de man ertoe aanzetten om verleid te worden door haar.Broeken brengen al deze kwalijke zaken met zich mee, dus is het niet toegestaan om ze te dragen
Vraag aan Shaykh Ibn Baz
Wat is het oordeel over het geven van een hand aan een vreemde vrouw?
En als ze haar hand bedekt met een stuk stof of iets anders, wat is dan het oordeel? Is er een verschil als de persoon jong of oud is?
Antwoord: Het is absoluut niet toegestaan om een hand te geven aan vrouwen die geen mahram zijn, ongeacht of ze jong of oud zijn en ongeacht of de persoon die een hand geeft een jonge of oude man is. Elk van hen loopt het risico om aan de verleiding blootgesteld te worden.Er wordt op authentieke wijze overgelverd dat de Profeet(vzmh) gezegd heeft:
Aicha heeft gezegd: Nooit heeft de hand van de Boodschapper van Allah(vzmh) de hand van een vrouw aangeraakt.Hij aanvaardde hun eed van trouw enkel via woorden,
Bovendien maakt het geen enkel verschil uit als ze haar hand bedekt, volgens de algemene betekenis van de bewijzen en om de deur naar de aanleiding tot verleiding te sluiten
Moeten moslimvrouwen hijaab dragen bij kafirvrouwen?
Door islamqa.com
Vertaald door AlMutaqqun.tk
De geleerden verschilden van mening betreffende de kwestie of moslimvrouwen
hun hijaab af kunnen nemen voor niet-moslimvrouwen omdat ze verschilden in
hun interpretatie van de aayah in Soerah an-Noer:
…en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten…of hun
vrouwen… {an-Noer 24:31 – interpretatie van de betekenis}
Er zijn drie visies betreffende de Tafsir van deze zin:
1. Dat het moslimvrouwen betekent;
2. Dat het alle vrouwen betekent, moslim en niet-moslim;
3. Dat het bij voorkeur moslimvrouwen betekent maar dat dit niet bindend is.
De meest correcte visie – en Allah weet het het beste – is dat het
toegestaan is voor een moslimvrouw om (zonder hijaab) te verschijnen voor
een kafirvrouw tenzij ze vreest dat de vrouw haar aan haar man of aan andere
vreemden (niet-mahram mannen) zal beschrijven. In dat geval moet ze haar
hijaab aanhouden voor die vrouw. Er is in dit geval geen verschil tussen een
kafirvrouw en een onbetrouwbare moslimvrouw.
Shaykh ‘Abd al-‘Aziz ibn Baaz (rahimuAllah) heeft gezegd:
“Het is niet verplicht om hijaab bij hen (niet-moslimvrouwen) te dragen
omdat zij net als alle andere vrouwen zijn volgens de meest correcte visie
van geleerden.” (Fatawa al-Mar’ah al-Muslimah, 2/582)
Wat de moslimvrouw kan ontbloten voor een kafirvrouw is hetzelfde als
datgene wat ze kan ontbloten voor haar mahrams: de plekken van versiering en
de plekken van woedoe’.
Shaykh Muhammad Saalih ibn ‘Uthaymeen heeft gezegd: “Voor haar mahrams kan
ze haar gezicht, hoofd, nek, handen, onderarmen, voeten en kuiten ontbloten
en ze zou al het andere moeten bedekken.” (Fatawa al-Mar’ah al-Muslimah,
1/417)
En Allah weet het het beste
Vraag aan Shayk Ibn Baz:
Zwangere vrouwen kunnen een miskraam hebben.Sommige embryo's hebben reeds een vorm aangenomen en andere niet.Ik zou graag uitleg krijgen in verband met het gebed in beide gevallen.
Antwoord:
Als de vrouw op natuurlijke wijze een embryo verliest waarvan de vrom op de menselijke gedaante lijkt (met een hoofd,hamd,voet of iets anders),dan is zij een vrouw die bevallen is.De regels van kraambloeding zijn op haar van toepassing.Ze mag niet meer bidden of vasten en het is voor haar man verboden om seksuele betrekkingen te hebben met haar totdat ze rein is of de veertig dagen verstreken zijn.
Van zodra ze binnen de veertig dagen rein wordt,is ze verplicht om de grote rituele wassing te verrichten,te bidden en te vasten tijdends te ramadan.Bovendien is het voor haar man toegestaan om betrekkingen te hebben met haar.
Er is geen enkele minimumgrens voor de duur van de kraambloeding.Als ze na haar bevalling na tien dagen rein is of minder of meer,is de grote wassing verplicht en worden de regels voor reine vrouwen op haar van toepassing zolas we gezien hebben.Het bloed dat ze ziet na veertig dagen is afkomstig van een gebrek.Ze kan dus bidden en vasten en haar man heeft recht om intiem contact met haar te hebben.Ze moet echter wel de rituele wassing verrichten op het moment van elke gebed,zoals de vrouw die getroffen wordt door een baarmoederbloeding.Dit is volgens de woorden van de Profeet(vzmh) tegen Fatima bint Abi Hubaysh die een baarmoederbloeding had:
'En verricht je kleine rituele wassing op het moment van elke gebed.(overgeleverd door Abu Dawud en An-Nasa'i
Als ze echter van een embryo bevalt dat geen menselijke vorm heeft,waarbij het dus gaat om een stuk vlees zonder enige vorm of een bloedklonter,dan zal het oordeel van een vrouw die baarmoederbloeding heeft van toepassing zijn op haar en niet het oordeel van de vrouw die kraambloedingen heeft of ongesteld is.Ze moet bidden,de maand ramadan vasten en haar man heeft recht om betrekking te hebben met haar.Maar ze moet wel voor elk gebed de rituele wassing verrichten en zichzelf beschermen tegen bloed met een stuk katoen of iets dergelijks,totdat ze rein is.
Eigenlijk gaat het om dezelfde regels als bij de vrouw die een baarmoederbloeding heeft.
Het is voor haar toegestaan om twee gebeden samen te voegen:
As-Zuhr met Al-Asr en Al-Magreb met Al-Isha.Het is voor haar voorgeschreven(m.a.w. verplicht)om zicht te wassen voor twee samengevoede gebeden en voor het gebed fajr.
En Allah leidt naar het succes.
Vraag aan Shayk Abd Al-Aziz Ibn Baz:
Er zijn mensen die door volksgeneeskunde genezen, althans dat beweren zij.Toen ik een van hen ging opzoeken,vroeg hij me om mijn naam en die van mijn moeder op te schrijven en om de volgende dag terug te komen.
Toen ik terugkwam,zei hij: Je bent getroffen door die ziekte en je kunt op die manier genezen.Een van hen zegt dat hij de woorden van Allah gebruikt om te genezen.Wat is uw mening over deze mensen en wat is het oordeel over het feit hen op te zoeken?
Antwoord
Als iemand op die manier handelt bij het genezen,dan bewijst dit dat hij met de djin werkt en beweert de kennis van het Onwaarneembare te hebben.Het is niet toegestaan om je te laten genezen bij hem,net zoals het niet toegestaan is om hem op te zoeken of hem vragen te stellen.De profeet(vzmh) zegt over dergelijke personen:
Als iemand naar een waarzegger gaat en hem vragen stelt over iets,dan zal zijn gebed gedurende veertig dagen niet aanvaard worden van hem.
Het verbod om naar een waarzegger,helderziende en tovenaars te gaan en het verbod om hen vragen te stellen en hen te geloven werd ook door de profeet(vzmh) hij zei:
Als iemand naar een waarzegger gaat en vervolgens gelooft in wat hij zegt,ishij zeker ongelovig geweest aan hetgeen werd geopenbaard aan Muhammed(vzmh)
Als mensen beweren dat ze het Onwaarneembare kennen door gebruik te maken van stenen,lijnen op de grond of als ze de naam van de zieke vragen en ook de naam van zijn moeder of zijn naasten,dan bewijst dit alles dat het om een waarzegger en helderziende gaat.De profeet(vzmh) heeft verboden om hen vragen te srellen en hem te geloven.
Vraag aan Shayk Ibn Baz
Zwangere vrouwen kunnen een miskraam hebben.Sommige embryo's hebben reeds een vorm aangenomen en andere niet.Ik zou graag uitleg krijgen in verband met het gebed in beide gevallen.
Antwoord
Als de vrouw op natuurlijke wijze een embryo verliest waarvan de vrom op de menselijke gedaante lijkt (met een hoofd,hamd,voet of iets anders),dan is zij een vrouw die bevallen is.De regels van kraambloeding zijn op haar van toepassing.Ze mag niet meer bidden of vasten en het is voor haar man verboden om seksuele betrekkingen te hebben met haar totdat ze rein is of de veertig dagen verstreken zijn.
Van zodra ze binnen de veertig dagen rein wordt,is ze verplicht om de grote rituele wassing te verrichten,te bidden en te vasten tijdends te ramadan.Bovendien is het voor haar man toegestaan om betrekkingen te hebben met haar.
Er is geen enkele minimumgrens voor de duur van de kraambloeding.Als ze na haar bevalling na tien dagen rein is of minder of meer,is de grote wassing verplicht en worden de regels voor reine vrouwen op haar van toepassing zolas we gezien hebben.Het bloed dat ze ziet na veertig dagen is afkomstig van een gebrek.Ze kan dus bidden en vasten en haar man heeft recht om intiem contact met haar te hebben.Ze moet echter wel de rituele wassing verrichten op het moment van elke gebed,zoals de vrouw die getroffen wordt door een baarmoederbloeding.Dit is volgens de woorden van de Profeet(vzmh) tegen Fatima bint Abi Hubaysh die een baarmoederbloeding had:
'En verricht je kleine rituele wassing op het moment van elke gebed.(overgeleverd door Abu Dawud en An-Nasa'i
Als ze echter van een embryo bevalt dat geen menselijke vorm heeft,waarbij het dus gaat om een stuk vlees zonder enige vorm of een bloedklonter,dan zal het oordeel van een vrouw die baarmoederbloeding heeft van toepassing zijn op haar en niet het oordeel van de vrouw die kraambloedingen heeft of ongesteld is.Ze moet bidden,de maand ramadan vasten en haar man heeft recht om betrekking te hebben met haar.Maar ze moet wel voor elk gebed de rituele wassing verrichten en zichzelf beschermen tegen bloed met een stuk katoen of iets dergelijks,totdat ze rein is.
Eigenlijk gaat het om dezelfde regels als bij d evrouw die een baarmoederbloeding heeft.
Het is voor haar toegestaan om twee gebeden samen te voegen:
As-Zuhr met Al-Asr en Al-Magreb met Al-Isha.Het is voor haar voorgeschreven(m.a.w. verplicht)om zicht te wassen voor twee samengevoede gebeden en voor het gebed fajr.Dit is volgens de hadith van hamna bint jash die op dat vlak bevestigd werd,want volgens geleerde s haat statuut dat van de vrouw die een baarmoederbloeding heeft.
En Allah leidt naar het succes.
Vraag aan shayk ibn Uthaymin
Waarom is het verboden om naar waarzeggers te gaan,wetende dat ze gebruik maken van bepaalde middelen om het Onwaarneembare te kennen,zoals astronomen en anderen?
Antwoord:
De waarzeggers hebben een band met de djin,zoals vermeld word in de authentieke hadith: de djin luisteren heimelijk en vervolgens daalt een van hen neer om zijn menselijke handlanger op te zoeken en om voor hem te herhalen wat hij in de hemel gehoord heeft,van hetgeen de engelen tegen elkaar zeiden.Daarna voegt hij er vele leugens aan toe en de waarheid die gehoord werd door djin naar aanleiding van het gesprek tussen de engelen,wordt vermengd met het valse dat hij er zelf aan toegevoegd heeft.
Ze profiteren van deze gelegenheid om de mensen te doen geloven dat ze het Onwaarneembare kennen. Aangezien ze afgedwaald zijn en de mensen doen afdwalen,heeft de profeet(vzmh) verboden om naar de waarzegger te gaan.
(zoals in wat overgeleverd wordt door Muslim)
Astromen en doctors beweren niet dat ze het Onwaarneembare kennen.Integendeel,ze verklaren openlijk dat hoe meer hun kennis toeneemt,hoe meer ze beseffen dat ze ontwetend zijn.
Vraag: Met wie te trouwen?
Selam alaikom,
Ik weet dat het niet goed is om een relatie te hebben.Maar jammer genoeg heb ik het toch gedaan, ik heb al een lange tijd een relatie met een jongen.
We hebben nooit problemen gehad, we helpen en begrijpen elkaar en inshaa Allah zullen we trouwen.
Hij is Moslim, hij vast en gaat naar elke Jummah(vrijdag gebed) en hij bid soms.
Hij heeft veel vrienden, maar die leven niet volgens de Islam en drinken dus alcohol,ook mijn vriend.
Deze zomer heb ik kennis gemaakt met een jongen, toen ik bij mijn familie was.We zijn nooit samen alleen gebleven, altijd was er wel iemand bij ons.We hebben over alles gesproken, ik genoot ervan dat ik iemand had om te praten daar over het geloof.Ik bleef daar ongeveer een maand en daarna ben ik terug naar huis gegaan, maar ik bleef wel contact houden met die jongen.Ik heb veel moeite omdat ik mezelf klaar maak om te gaan trouwen met mijn vriend met wie ik al een lange tijd een relatie heb, maar ik word elke dag wakker met die jongen(van vakantie) in mijn gedachten,de hele dag denk ik aan hem zelfs als ik naar bed ga denk ik aan hem...maar ik wou met mijn vriend trouwen.
Ik vraag Allah steeds: Als hij niet goed voor mij is, dat hij de liefde voor die jongen van mij weg haalt, maar als ik hij wel goed voor me is, dat de liefde alleen maar heviger wordt.
Ik weet niet meer wat ik moet doen, en vraag jullie hulp.
Antwoord:
We vragen Allah om jou te belonen om de vraag die je gesteld hebt.
Het is net als hoe je het zelf zegt, je mag geen relatie hebben voor het huwelijk omdat het huwelijk iets serieus is. Je trouwt voor je hele leven.Denk daarom eerst goed na en weet dat alleen jij moet vechten voor jou daden/besluiten.
Wij en jou familie kunnen je alleen helpen met advies, maar jij moet de keuze maken, jij zal met hem leven en niemand anders.Kies dus de juiste man en vader van je kinderen.
Trouw niet met iemand alleen omdat je het ziet als verplichting:' ik heb het beloofd,we zijn al lang samen' enz.
Deze dingen kun je aan jezelf vertellen,maar in jou hart weet je dat dat niet genoeg is en je bent daar ongelukkig mee.
Het leven is te kort dat je met iemand leeft die niet jou wensen vervult..
Jij wilt en je hebt het geloof nodig, zodat je dicht bij Allah komt je moet bang zijn dat je niet hem kunt leven, omdat hij ook alcohol drinkt.Als je twijfels over iemand hebt en je trouwt toch met die persoon kan het zijn dat je ongelukkig zult zijn, en zo een huwelijk heeft geen licht in de toekomst.Je man zal ook geen rust krijgen bij jou.
Ten tweede: Wat betreft jou contact met jongens, je moet dat helemaal vermijden.Ook via facebook is het niet genoeg om iemand te leren kennen.Je hebt een man nodig die wilt trouwen voor altijd en niet alleen contact wilt hebben...
Is die andere jongen(van vakantie) er klaar voor, om te trouwen en om zijn verplichten na te komen.Is hij in toestand om jou te onderhouden,het is niet alleen genoeg om over geloof te praten jullie moeten ook na denken aan de toekomst van jullie leven.Je moet jezelf afvragen hoe zijn persoonelijkheid/karakter enz is, je moet dit allemaal eerst na vragen voordat je een besluit maakt om met hem te trouwen.
De uitweg is dat je terug keert naar Allah en om vergeving vraagt.Doe je best om dicht bij Allah te komen,wordt wakker in de nacht en bid het nacht gebed.En vraag Allah om hulp en je uit deze dilemma te helpen.
Bid het Istihara(gebed die je verricht voordat je een besluit neemt).Dus voordat je ja tegen die jongen zegt.
Denk goed na over alles, weeg alle positiefen en negatiefen dingen van beide jongens en maak dan je besluit.
Imaam(prof) Nedim Bot